• Οικοσελίδα
  • "Το τάλαντο, το τάλαντο, το τάλα, τάλα, τάλαντο" (1999 - 2010)

"Το τάλαντο, το τάλαντο, το τάλα, τάλα, τάλαντο" (1999 - 2010)

«Είμαι ο Τιμόδωρος και σας καλωσορίζω στο Κυπριακό Μουσείο, στη Λευκωσία. Ελπίζω να χαρείτε και να παίξετε μαζί μου, όπου κι αν εργάζεστε: κάτω στα βάθη της γαλαρίας, πάνω από τη γαλαρία, στη θραύση, στην εκκαμίνευση και τους φυσητήρες, στα χαλκουργεία». Με αυτά τα λόγια καλωσορίζει ο κεντρικός ήρωας του προγράμματος τα παιδιά. Μέσα από ομαδική εργασία μαθαίνουν όλα μαζί, τις διαδικασίες εξόρυξης και κατεργασίας του χαλκού στην αρχαία Kύπρο, από το ορυκτό στο τάλαντο. Εκφράζονται μέσα από θεατρικό παιχνίδι και γίνονται εργάτες και τεχνίτες του χαλκού. Έρχονται σε επαφή με εκθέματα του Mουσείου και ενεργοποιούν τις αισθήσεις τους και τις ερευνητικές τους δεξιότητες με τη χρήση εργαλείων. Συνειδητοποιούν την τεράστια σημασία του χαλκού για τον τόπο μας και εκτιμούν τα επιτεύγματα των αρχαίων Kυπρίων, γυναικών και αντρών.

Χώρος διεξαγωγής του προγράμματος: Κυπριακό Μουσείο - Λευκωσία

Τάξη: Γ΄

Στόχοι εκπαιδευτικού προγράμματος:

Στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα το «Τάλαντο», τα παιδιά ενθαρρύνονται να:
  • Γνωρίσουν τις διαδικασίες εξόρυξης και κατεργασίας του χαλκού στην αρχαία Kύπρο, από το ορυκτό στο τάλαντο.
  • Εκφραστούν μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και να υποδυθούν τους/τις εργάτες/τριες και τεχνίτες/τριες του χαλκού.
  • Έρθουν σε επαφή με εκθέματα του Mουσείου και να ενεργοποιούν τις αισθήσεις τους με τη χρήση εργαλείων.
  • Συνειδητοποιούν την τεράστια σημασία του χαλκού για τον τόπο τους.
  • Εκτιμούν τα επιτεύγματα των αρχαίων Kυπρίων.

Δομή - Δραστηριότητες Εκπαιδευτικού Προγράμματος

Πριν την Επίσκεψη

Στο σχολείο, πριν την επίσκεψη, παιδιά και εκπαιδευτικοί προετοιμάζονται μέσα από τις πιο κάτω δραστηριότητες:
  • Συζητούν για την έννοια των πηγών, τις δυσκολίες στο έργο των αρχαιολόγων και των ιστορικών
  • Συναποφασίζουν κανόνες συμπεριφοράς μέσα και έξω από το μουσείο.
Δυσκολίες στο έργο των αρχαιολόγων ανασυνθέτοντας στοιχεία του παρελθόντος

Κατά την Επίσκεψη

Καλωσορίσατε στο Κυπριακό Μουσείο – Λευκωσία!

Τα παιδιά καταφθάνουν στο Κυπριακό Μουσείο και συζητούν με τον/τη μουσειοπαιδαγωγό για τον τρόπο εργασίας τους.




Kαλωσορίσατε στην Αίθουσα Μεταλλουργίας - Μεταλλοτεχνίας!

Η Αίθουσα Μεταλλουργίας - Μεταλλοτεχνίας (Αίθουσα ΧΙΙ) είναι αφιερωμένη στην αρχαία μεταλλουργία. Οι προθήκες είναι διαρρυθμισμένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να αναπαριστούνται τα διάφορα στάδια, από την εξόρυξη, την εκκαμίνευση, μέχρι και το τελικό στάδιο παραγωγής του χαλκού και την μεταλλοτεχνία. Η διαρρύθμιση αυτή, σύμφωνα την επίσημη ιστοσελίδα του Κυπριακού Μουσείου έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα.

Μέσα από θεατρικό παιχνίδι και αντίγραφα εκθεμάτων, παιδιά και εκπαιδευτικοί ταξιδεύουν πίσω στον χρόνο:
  • Γίνονται εργάτες/τριες και τεχνίτες/τριες του χαλκού,
  • Γνωρίζουν τις διαδικασίες εξόρυξης και κατεργασίας του χαλκού, από το ορυκτό στο τάλαντο.
Tο τάλαντο αποτελεί τον ηχητικό και υλικό άξονα του ταξιδιού. Αγγίζοντας ομοίωμα ταλάντου τα παιδιά γίνονται εργάτες/τριες του χαλκού και τεχνίτες/τριες του χαλκού

Αίθουσα με τις προθήκες χάλκινων αντικειμένων

Παιδιά και εκπαιδευτικοί εξερευνούν τον χώρο στις ομάδες τους.
  • Εντοπίζουν τα εκθέματα με τη βοήθεια χρωμάτων
  • Παρατηρούν και καταγράφουν τις υποθέσεις τους
  • Συνδέουν παρελθόν και παρόν, βρίσκοντας ομοιότητες και διαφορές με σύγχρονα αντικείμενα,
  • Συζητούν και χρησιμοποιούν φαντασία και γνώσεις για να καταγράψουν τα συμπεράσματά τους στο σημειωματάριο τους, στο «σημειωματάριο του αρχαιολόγου».

Η εξερεύνηση τελειώνει – Πρόσκληση για νέες ανακαλύψεις

Επιστροφή στην αίθουσα Μεταλλουργίας – Μεταλλοτεχνίας, όπου:
  • Συζητούν την εμπειρία τους στις προθήκες, με τη βοήθεια της μουσικής, ενός μεγάλου χάρτη και φωτογραφιών, ακολουθούν το τάλαντο στο ταξίδι του και το αποχαιρετούν,
  • παίρνουν πρόσκληση να επισκεφτούν ξανά το Μουσείο με τους γονείς και κηδεμόνες τους,
  • παίρνουν ένα αναμνηστικό δώρο – σκίτσο του Τιμόδωρου με πλαίσιο,
  • αποχωρούν από το Μουσείο τραγουδώντας ρυθμικά: «το τάλαντο».

Η γωνιά του μουσείου

Στην τάξη δημιουργείται γωνιά του μουσείου όπου τοποθετούνται εκθέματα – εργασίες παιδιών από διάφορα μαθήματα και θέματα σχετικά με τον χαλκό και τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα «Το τάλαντο».
  • Θέμα (τα παιδιά επιλέγουν)
  • Τίτλος προσωρινής έκθεσης (τα παιδιά επιλέγουν)
  • Έρευνα και συλλογή αντικειμένων
  • Καταγραφή στοιχείων για κάθε αντικείμενο και το συγκείμενό του
  • Αισθητική παρουσίαση, γραπτή και προφορική παρουσίαση, και αξιολόγηση της έκθεσης – ανταπόκρισης – συνεργασίας.

Υλικό για το πρόγραμμα

Πριν από την ΕπίσκεψηΑρχείο
Τρίπτυχο με δραστηριότητες για προετοιμασία των παιδιών
Προετοιμασία
Κατά την επίσκεψη
Πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα
Kαλωσορίσατε στην αίθουσα Μεταλλουργίας - Μεταλλοτεχνίας!
Μετά την επίσκεψη
Ιδέες για σύνδεση της επίσκεψης με άλλα γνωστικά αντικείμενα