"Πίσω από τις πολεμίστρες" (1997 - 2010)
Μέσα στο Μεσαιωνικό Κάστρο της Λεμεσού τα παιδιά της Ε΄ τάξης μαζί με τον Θεόδωρο, πολεμιστή των βυζαντινών χρόνων, κάνουν ένα ταξίδι στον χρόνο τότε που το κάστρο στεκόταν ακοίμητος φρουρός της πόλης. Ανακαλύπτουν οικόσημα, όπλα, πανοπλίες, πολεμικές μηχανές, κανόνια και αντλούν πληροφορίες για τη ζωή των ιπποτών. Στο τέλος ντυμένοι κι αυτοί σαν ιππότες ανεβαίνουν στις πολεμίστρες και υπερασπίζονται το κάστρο.Χώρος διεξαγωγής του προγράμματος: Μεσαιωνικό Μουσείο Κύπρου (Κάστρο Λεμεσού)
Τάξη: E΄
Γενικός σκοπός του προγράμματος:
Το πρόγραμμα επιδιώκει να μεταβάλει την επίσκεψη των παιδιών στο μουσείο σε μια ευχάριστη και εποικοδομητική εμπειρία, ξυπνώντας το ενδιαφέρον τους για την πολιτιστική μας κληρονομιά.Στόχοι εκπαιδευτικού προγράμματος:
Μέσα από το πρόγραμμα επιδιώκεται τα παιδιά- Να εξοικειωθούν με τον μουσειακό χώρο και να αποκτήσουν θετικές στάσεις απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά ώστε να επανέρχονται σ΄ αυτό και να το βιώνουν σε κάθε ευκαιρία που θα τους δίνεται.
- Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για τη δομή και οργάνωση ενός κάστρου και να υποδυθούν ρόλους κάνοντας ένα νοερό ταξίδι στο χρόνο, κατανοώντας έτσι τη διαχρονικότητα του πολιτισμού μας.
- Να έρθουν σε άμεση επαφή με εκθέματα του μουσείου, να τα εκτιμήσουν αισθητικά και να αναπτύξουν ένα εσωτερικό διάλογο με αυτά.
- Να καλλιεργήσουν την παρατηρητικότητα, τη μνήμη, και τη φαντασία τους μέσα από ευχάριστες και δημιουργικές δραστηριότητες.
- Να διευρύνουν την προσωπικότητά τους μέσα από την εξερεύνηση, την ανακάλυψη και την ενεργοποίηση των δημιουργικών και εκφραστικών ικανοτήτων τους.
Θεματολογία του προγράμματος
Μέσα στο Μεσαιωνικό Κάστρο της Λεμεσού τα παιδιά της Ε΄ τάξης μαζί με τον Θεόδωρο, πολεμιστή των βυζαντινών χρόνων, κάνουν ένα ταξίδι στον χρόνο τότε που το κάστρο στεκόταν ακοίμητος φρουρός της πόλης. Ανακαλύπτουν οικόσημα, όπλα, πανοπλίες, πολεμικές μηχανές, κανόνια και αντλούν πληροφορίες για τη ζωή των ιπποτών. Στο τέλος ντυμένοι κι αυτοί σαν ιππότες ανεβαίνουν στις πολεμίστρες και υπερασπίζονται το κάστρο.Πιο συγκεκριμένα γίνεται αναφορά στα ακόλουθα θέματα:
- Η σημασία της θέσης του κάστρου
- Η κατασκευή του κάστρου (πλατιοί τοίχοι, πολεμίστρες, κλειστά παράθυρα κ.ά)
- Πολεμικές μηχανές: καταπέλτης, πολιορκητική μηχανή, πολιορκητικός κριός, όπλα, κανόνια.
- Οι ιππότες (πανοπλίες, η ζωή των ιπποτών)
- Τα οικόσημα
Δομή - Δραστηριότητες Εκπαιδευτικού Προγράμματος
Το πρόγραμμα διαρκεί 90 λεπτά και περιλαμβάνει:Υποδοχή – καλωσόρισμα
- Γενικές οδηγίες για το περιεχόμενο του προγράμματος και τη συμπεριφορά στο μουσείο. Χωρισμός των παιδιών σε τέσσερις ομάδες.
Δραστηριότητες στον χώρο του μουσείου
- Τα παιδιά, με τη βοήθεια μουσικής και ήχου, ταξιδεύουν νοερά πίσω στον χρόνο. Ο στρατηγός Θεόδωρος παραλαμβάνει μήνυμα ενδεχόμενης επίθεσης. Κάτω από τις οδηγίες του προετοιμάζονται όλοι για να υπερασπιστούν το κάστρο.
- • Μέσα από τη δράση και εξερεύνηση, τα παιδιά:
- Γνωρίζουν πολεμικές μηχανές του μεσαίωνα
- Ανακαλύπτουν πολεμιστές στις ταφόπετρες
- Γνωρίζουν ενδυμασίες, όπλα και οικόσημα των ιπποτών
- Αντιμετωπίζουν τον εχθρό
- Γιορτάζουν τη νίκη τους (Αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων)
- Παρατήρηση ποικίλων εργασιών που έκαναν παιδιά που παρακολούθησαν το πρόγραμμα
- Φύλλο εργασίας
Δίνεται το φύλλο εργασίας για συμπλήρωση στους χώρους του μουσείου. - Δημιουργικές εργασίες
Αξιοποίηση της επίσκεψης
- Γίνεται αναφορά σε εργασίες άλλων παιδιών που παρακολούθησαν το πρόγραμμα.
- o Προτρέπονται οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιήσουν διαθεματικά το πρόγραμμα και να ενθαρρύνουν τα παιδιά να κάνουν δημιουργικές εργασίες. Σχετικό φυλλάδιο με εισηγήσεις δίνεται στον/στην εκπαιδευτικό κατά την επίσκεψη.
Υλικό για το πρόγραμμα
Πριν από την Επίσκεψη Αρχείο Προετοιμασία μαθητών/τριών για την επίσκεψη Κατά την επίσκεψη Πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα Μετά την επίσκεψη Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα μετά την επίσκεψη